Friday 9 March 2012

Part 9

Views
'Eh, nak ke mana tu Fitrah?' Soal Pakciknya apabila melihat Fitrah kelam kabut turun dari tangga. 'Fit, dah lewat nih pakcik. Fit kena gerak pergi kerja dah. ' Jawab Fitrah. Pakcik Fitrah lagi berasa hairan . Bila masa pula si Fitrah ni sudah bekerja? Sejak bila pula dia mencari kerja? Banyak persoalan yang berada di minda .' Eh, nanti dulu...nanti..nanti..nanti...Tak cerita dengan pakcik pun yang kau dah dapat kerja. Makcik kau tahu tak? Kerja apa? Di mana?'

'Balik nantilah Fit cerita...bye-bye...' Tergesa-gesa Fitrah menyambut tangan pakciknya dan salam lalu pergi. Dalam perjalanan Fitrah ke tempat kerja tiba-tiba taksi yang dinaiki olehnya ditahan oleh penumpang lain. Tiba-tiba..' Encik tolong hantarkan saya ke alamat nih. Cepat sikit ye.' sambil menghulurkan kertas yang bertuliskan alamat tempat kerjanya.

Fitrah perlahan-lahan mengerling ke arah orang itu .Rupa-rupanya lelaki yang mengikutinya tempoh hari. Fitrah mengangkat tinggi beg tangannya lalu menghempuk lelaki itu. 'eeeeeee!! kamu lagi? kenapa kamu ni suka sangat menghendap saya ha? Tak habis-habis awak ikut saya. Ishhh!! pergilah,' Kecoh dibuatnya dalam taksi itu.

'Eh, apa ni? Bila pula saya ikut kamu? Hoi! sabarlah..' sambil menepis dengan kedua-dua belah tangannya. Tiba-tiba sahaja taksi yang dinaiki mereka berhenti mengejut. Nasib baiklah tak ada kereta lain menyusur di belakang. 'Encik dan Cik sekalian. Kalau rasa-rasa nak bergusti sila turun dan pergi ke gelanggang gusti ya. Taksi saya ni pengangkutan awam sahaja. ' sindir pemandu taksi itu.

'Maaflah, dia ni stalker. Menakutkan saja.' Balas Fitrah sambil menjeling ke arah lelaki itu. 'Eh, sedap mulut je cik kak ni ? Saya nak pergi kerja lah. Tak ada masa pun nak hendap awak.' Lawan lelaki itu.Fitrah malas nak melayan lelaki itu dan diam sahaja. Tak lama kemudian , taksi itu berhenti di tempat kerjanya Fitrah. Tetapi lelaki itu juga turun dari taksi itu. Setelah taksi itu beredar, Fitrah pun terus berjalan menuju ke pejabat. Tetapi lelaki itu juga mengikut laluan yang sama.

'Kamu ni betulkah?' Soal Fitrah. Lelaki itu pun pelik . ' Apa yang tak betul? ' Soal lelaki itu semula. Fitrah hanya lalu sahaja dan terus ke pejabat. Namun, lelaki itu pun turut mengikutinya. Fitrah buat tak tahu sahaja. Tiba sahaja di dalam pejabat Fitrah berasa hairan kerana masuk saja di ke dalam pejabat itu semua pekerja-pekerja yang ada di situ bangun dari tempat duduk mereka dan senyum kepadanya. Tetapi Fitrah tak perasan yang lelaki itu juga ada bersamanya . Lelaki itu hanya mengikuti dari belakang Fitrah dan membuat simbol menggunakan jari telunjuk dan meletakkan di mulut supaya mereka senyap .

'Maaf, tumpang tanya boleh saya tahu di mana boleh saya mulakan kerja saya?' Soal Fitrah terhadap salah satu pekerja yang ada di situ. 'Oh, jadi awak lah pekerja baru tu. Awak tahu tak bidang awak di sini , apa? ' Soal pekerja itu tadi. 'Saya kurang pasti, tapi saya rasa saya jadi model sambilan .' Jawab Fitrah. Pekerja itu tadi memandang tajam ke arah Fitrah sambil berkata ' Eh, boleh main rasa..rasa pulak dia. Hmm, memang pun awak model sambilan tapi tak bermakna yang awak ni boleh suka-suka hati datang lambat . Lain kali awal sikit. Nasib baik bos baru saja sampai.' Fitrah hanya menahan sabar dengan tingkah laku pekerja itu lalu beredar. Fitrah pun berjalan-jalan di kawasan tempat kerjanya . ' Wah, hebat juga tempat nih? Hmm.. sayang aku kerja sambilan je. Haisshh, tak pa..tak pa.. macam mana pun aku mesti kena bersemangat. Nanti boleh sampai ke peringkat Global.. Haha..berangan je lebih. Lantak lah.' Membebel sahaja seorang diri.

'Hai, sampai ke peringkat global ye cik kak. Nanti dah kena kejar dengan paparazzi meroyan pula.' Sindir lelaki tadi. Fitrah mengerutkan dahinya lalu berkata ' Sibuk apa kamu? Biarlah kalau bercita-cita tinggi. Pembakar semangat tahu tak?' Jawab Fitrah yang menahan marah.
'Kamu ni siapa ha? Kerja di sini juga ke? Hishh.. di mana ja ada saja kamu. ' Tambah Fitrah. Lelaki itu tersenyum manis . ' Nama aku Anas. Yelah aku kerja di sini . Kalau tidak buat apa lagi aku tercangak kat sini kan. Banyak tempat lagi aku boleh pergi enjoy. Dekat sini ada apa ja? Bosan.' Sambil meniup rambut yang menutupi di sebelah mata kirinya itu.

'Itulah lelaki, tahu nak enjoy saja. Apa? Duit tu jatuh daripada langit kah?' Sindir Fitrah.
Sejak dari itu Fitrah mula membiasakan dirinya dengan si Anas. Walaupun sudah lama mereka di tempat kerja yang sama dan sering berjumpa. Namun, ada saja yang tak kena. Macam kucing dengan tikus saja.Haiihh..penat aih.. ^^v

No comments:

Post a Comment

Link Exchange