Thursday 1 March 2012

Part 8

Views
Keesokkan harinya, Pakcik memandu keretanya ke sebuah asrama Lavender di mana asrama yang Afif akan tinggal nanti. ‘ Wah! cantik juga tempat ni ye pakcik.’ Teruja dengan keindahan bandar. Fitrah hanya terdiam di tempat duduk belakang . 

Termenung ke arah tingkap entah apa yang difikirkannya . ‘ Afif, nanti kau dah start kerja. Aku macam mana?’ Fitrah menyoal Afif . Bunyinya pelik didengar oleh Afif sendiri. ‘ Eh? Aku ingat kau suka bila tak ada orang nak busy body hal kau lepas ni?’ Afif menyindir. 

Fitrah pernah terfikir kalau tiada Afif , bagaimana hendak dia bergaul di luar sana. Yalah, dia masih baru di bandar. Walaupun menumpang di rumah makciknya sendiri namun dia tidak merasa yang dia dapat menyesuaikan diri dengan baik.

‘Yelah-yelah. Kau ni, aku tanya je pun dah bunyi macam-macam.’ Hati Fitrah mula bengang dengan perangai si Afif. Walaupun begitu, hubungan mereka masih lagi kuat. Berkawan dari kecil hingga ke zaman sekolah menengah sampai lah dah nak kerja. Apatah lagi bila Afif tinggal jauh dari dia. Tak senang duduk lah Fitrah. 

‘Fit, engkau dah pohon kerja belum? Kalau belum lagi , Pakcik ada kenalan ni. Dia nak pakai orang di syarikat dia. Engkau ambil Business Study kan sebelum ni? Rasa nya syarat kau tu dah lepas.’ Pakcik Fitrah menawarkan kerja kepada anak saudaranya.

‘Eh..tak payah la pakcik. Fitrah boleh cari sendiri. Lagipun, Fitrah tak tahu Fitrah boleh buat ke tidak. Tak pasal-pasal je pakcik malu dengan kawan pakcik tu.’ Fitrah cuba mengelak . Pakcik Fitrah hanya menyerah sahaja apa keputusan Fitrah. Isterinya yang lebih berhak untuk menasihati anak saudaranya. Pakcik Fitrah beranggapan begitu kerana dia tidak mahu Fitrah berasa kurang selesa dengannya.

Walaupun caranya salah, tapi memandangkan tingkah laku Fitrah yang jenis susah menerima teguran, pakciknya hanya mampu memantau secara senyap-senyap supaya Fitrah tidak terjerumus dengan hal yang tidak elok.



Selepas sahaja selesai menghantar Afif ke asrama. Fitrah meminta pakciknya menurunkan dia di bandar. 'Pakcik, Fit nak turun kat sini boleh? Nanti balik Fit ambil teksi , Ok?' Pakciknya pun memberhentikan keretanya lalu Fitrah pun turun. Fitrah ingin melawati keindahan persekitaran baru. Fitrah tidak kisah walaupun sendiri tetapi kadang-kadang berasa takut juga. Yala, dia kan perempuan.


‘Hmm… Mana nih? Susah juga nak cari kerja.’ Fitrah yang sedang berjalan-jalan di kaki lima sambil mencari kerja di lorong-lorong kedai. Fitrah terhenti di sebuah kedai . Display window kedai tersebut terdapat patung yang dipakaikan pakaian yang bergaya. ‘ Wah! Cun juga style nih. Patung saja yang pakai dah Nampak elok. Cuba kalau aku yang pakai? Haha! Ala-ala Kpop sudah.’ Hati Fitrah berbisik.

Tiba-tiba sahaja Fitrah terdengar bunyi kamera bersebelahan dengan sisi kanannya. Fitrah terperanjat , kenapa pula lelaki ini mengambil gambarnya? ‘Eh? Apa nih?!’ Suara Fitrah meninggi. ‘Saya tengah ambil gambar awaklah. Kenapa?’ Jawab spontan lelaki tadi.
Fitrah menepis lenses kameranya lalu beredar daripada situ. Lelaki tadi mengikuti Fitrah dari satu tempat ke satu tempat. Fitrah mula berasa takut lalu Fitrah merancangkan sesuatu.


‘Eh? Mana budak tu dah pergi? Alamak! Boleh pulak terlepas. Apalah Anas. Benda senang pon susah ke?’ Lelaki tadi itu tercari-cari setelah Fitrah tidak kelihatan secara tiba-tiba. Fitrah bersembunyi di sebalik tiang yang berdekatan dengannya. ‘Fuhh. Nasib baik dah terlepas. Gila kea pa? ikut je aku ke mana-mana. Bahaya-bahaya. Huuuuu… Afif , kau tengok . Tak ada engkau je pelik-pelik je aku jumpa.’ Takut si Fitrah sambil merungut ingatkan Afif.

No comments:

Post a Comment

Link Exchange